Edzés módszerek

    Az alábbi rövid cikkben csak felszínesen akarok írni azokról az edzésmódszerekről amik számomra működnek és használom az edzéseim során.

     

    A girevoysportafter40 blog szerint az 1960-as, 1970-es évekbeli Szovjetúnióban kettő edzés irányzat mérkőzött egymással. 

    Az egyik irányzat Sergei nevéhez fűződik. Ő a sportolókat, katonákat túlhajtotta viszont utána nagy időt hagyott számukra a regenerációra. A kísérletek meggyőzőek voltak. De nagy volt a sérülés esélye, másrészt a technika szempontjából nem a legjobb a nagy kihagyás. (Ha jól emlékszek egy zongora művész mondta: Ha egy nap nem gyakorol észreveszi, ha kettő napig nem gyakorol észreveszi a mestere, ha három napig nem gyakorol akkor észreveszik a nézők.)

    A másik irányzat Zatsiorsky nevéhez fűződik aki az edzés hullámoztatását tartotta fontosnak. Tehát héten belül is legyen könnyű, közepes és nehéz nap. Az Ő eredményei is meggyőzőek voltak. Ehhez még hozzájárult a fenntarthatóság, biztonság és a technika szempontjából is előnyös. (Számomra az egyike a legfontosabbaknak az edzések során, hogy fenntartható legyen és bizonyos körülmények között biztonságos. Tudom sok like-t szerezhetnék a facebookon ha bell fülén egyensúlyozva hajtanék végre egylábas guggolást, de nem éri meg.) Ezek után gondolom nem meglepő, hogy az Ő irányzata nyert, Mielőtt továbbmegyünk egy idézetet meg kell osztanom tőle amiben úgy gondolom összefoglalta az edzés lényegét: "Eddz olyan keményen amennyire csak bírsz, olyan gyakran amennyire csak lehetséges és közben maradj olyan friss amennyire csak tudsz." (A regeneráció kulcsfontosságú. Bándi Andrást idézve: "Csak annyit tudsz terhelni amennyit regenerálódni képes vagy.")

    Amikor a teljesítményem hosszabb időre megállt és sehogyse tudtam előrébb jutni a Herman Goernernél olvasott ugyanaz, de mésként módszer segített. Miről is szól ez? Például nyomás rúddal, nyomás bellel és kézenálllásban karhajlítások. Szerintem 2-3 variáció bőven elegendő. Néha érdemes testépítő edzést végrhajtani mivel ez egy teljesen új sokk az izmoknak azok számára akik a teljes testet edzik. Egyes külföldi portálok szerint ez a kínai súlyemelők titka. Mindenesetre érdemes elolvasni A súlyzós edzés sötét kis titka cikket.

    Ritkán az év egy szakaszában a fő részt visszaveszem és más képességet futtatok fel. Ezzel kapcsolatban egy buddhista történetet szeretnék megosztani Lin csi apáttól:

    Reggel szinte betör az új tanítvány az apáthoz.

    -Mester a tudást akarom. Buddhává akarok válni!

    -Megetted már a reggelid?

    -Nem.

    -Kitakarítottad már a celládat?

    -Nem.

    -Ruhádat kimostad, kijavítottad már?

    -Nem.

    -Gyergyát öntöttél már?

    -Nem.

    -Akkor menj edd meg a reggelidet, aztán mosogasd el az evőeszközöket. Ezután takarítsd ki a szobádat, mosd ki a ruhádat és öntsél gyertyákat. Aki hajszolja a Buddhaságot messzebb kerül tőle.