Súlyzós gyakorlatok energia felhasználása

    Nem tudok napjainkban olyan kutatásról ami a súlyzós gyakorlatok energia felhasználását vizsgálja, vizsgálta. Így vagy mi mérjük meg magunknak az átlagemberek által is elérhető eszközökkel vagy fellapozzuk a Mel Shiff és Verkhoshansky által írt zseniális Supertraining könyv 168. oldalát. Itt olvashatjuk Vorobyev 1978-as kutatását.

    Ő az egy ismétléses maximum használatakor mérte az energia felhasználást a különféle súlyzós gyakorlatokban kezdőknél és haladóknál egyaránt. Az elől guggolás kivételével -ez származhatott mérési hibából - 0,3 és 2,1 kalori különbség figyelhető meg. Az elit sportolók gazdaságosabban dolgoztak. (Érdemes megjegyezni a pécsi tudományegyetem által kiadott Terhelésélettan könyv 128. oldalán található besorolást:"A sportolókat az utóbbi időben tapasztalt teljesítményük, valamint a terheléses vizsgálat során mért értékek alapján csoportokba sorolták, amelyek a következők:                                                                                        - nagy teljesítmény, alacsony energia-befektetés                                                                                                            - alacsony teljesítmény, alacsony energia-befektetés                                                                                                      - nagy teljesítmény, nagy energia-befektetés                                                                                                                    - alacsony teljesítmény, nagy energia-befektetés

    Vorobyaev kutatásából az derül ki, hogy a legtöbb kalóriát a felvétel és lökés során használjuk el. Második helyen áll a felvétel és nyomás gyakorlat. A dobogó harmadik helyére pedig az elől guggolás került. (A minőségért elnézést kérek.)

    A helyzetet bonyolítja az EPOC - edzés utáni magas oxigén felhasználás. Ami arra enged következtetni, hogy megemelkedett az anyagcsere gyorsasága. Részletesebben erről a témáról a tesztoszteron cikkei között olvashatunk itt és itt.